30 Mart 2016 Çarşamba

Oily Maniac (1976)


   Bir süper canavar, süper kahraman ya da anti- kahraman. Oily Maniac belki de Shaw Brothers arşivlerinde yer alan en sıra dışı yapımlardan biri. Büyük gücün, büyük sorumluluk getirdiği, ailesinin kötü adamlarca gözlerinin önünde katledildiği ya da uzayın keşfedilmemiş bir köşesinden kopup gelen batılı kahramanlardan yıllar önce, İngilizlerin tabiriyle uzak doğudan günümüz Holywood sinemasının dinamosu haline gelen süper kahraman filminin nasıl olması gerektiğini 1976 yılında seyirciyle buluşturan Shaw Brothers, hem çekim yöntemleri hem de alt metiniyle adı gibi MANYAKÇA bir film.


   Shaw Brothers’ın yüzlerce sıra dışı filminden biri olan Yağlı Manyak, Meng Hau Ho tarafından dünya sinema tarihine kazandırılmış bir yapım. Meng Hau Ho, Hong Kong sinemasında yer alan birçokları gibi yönetmenlik yaptığı dönemde furyaları takip etmiş bir isimdir. Filmin senaryosu ise Malezya hayalet mitlerinden biri olan Orang Minyak’tan esinlenilmiştir. Başrollerde ise dönem Hong-Kong sinemasının önemli iki ismi olan Danny Lee ve Lilly Li yer almaktadır.

Sömürgenin Yeniden Keşfi: İngilizlerin Hong-Kong Sineması Üzerindeki Etkisi


   Pete Tombs, ‘‘ Fantastik Filmler – Uzakdoğu’dan Güney Amerika’ya ’’ adlı eserinde konuya dair şunları belirtmektedir:

‘‘ Uzun süredir devam eden, ama artık çaptan düşmeye başlayan Dracula serisine yeni bir soluk vermeyi amaçlayan Hammer’ın patronu Micheal Carreras, Shaw Brothers ile anlaşma yaptı. Anlaşmanın hedefi Hammer tarzı korku filmlerini dönemin popüler türü kung fu ile birleştirmekti.’’ 
  Bu iş birliğinin ilk meyvesi olan The Legend of the 7 Golden Vampires (1974) batılı vampir filmlerinin Uzakdoğu’da geçen bir örneğinden başka bir şey değildir. Ancak beklenenden fazla ilgi gören film Hong-Kong sinemasındaki tür yönetmenlerini, korku filmlerine yönlendirmiştir.



Adaletin Vücut Bulmuş Hali: Yağlı Manyak


  Oily Maniac, bir bütün olarak incelendiğinde mevcut adalet sistemine eleştiri olarak karşımıza çıkmaktadır. Film hemen başında bir Hindistan cevizi yağı fabrikasında başlayan hikâye, haksız yollarla mal sahibi olan bir grup çetenin zorbalığına maruz kalan bir ailenin dramıyla süre gelir. Fabrikanın sahibi öldürülür ve ilerleyen dakikalarda yağlı manyağa dönüşecek olan kol değnekli Shen Yuan ise fiziki durumu yüzünden aşağılanır. Bu anlatı gözle görülür bir şekilde hukuk düzenin var ettiği şiddetle örtüşmektedir. Egemenlerin yaratığı sınıf mücadelesi doğrultusunda, hukuksal düzlemde şiddete maruz kalan ve uygulayanı birbirine kırdırmaktadır.

Shen Yuan ise Modernite’nin bu acımasız yapısına geleneksel bir yaklaşımla çözüm bulur.

   Yaşlı bir bilgenin yardımıyla unutulmuş bilgeliğin gücüne erişen Shen Yuan, insanüstü güçlere sahip olur. Ancak bu güçleri sadece adalet için kullanmak zorundadır. Form bozumuna uğrayan Shen Yuan insanlığından çıkıp yağlarla kaplı bir zebaniye dönüşerek adalet için savaşmaya başlar. Batının süper ya da anti-kahramanlarına göre formsuz ve göze rahatsız edici gelen yağlı manyak, insan insanın kurdu olan bir anlatıda insanlık bir dışı formla adaleti sağlar. Bu da Spinoza’nın doğal adalet kavramını akla getirmektedir.




   Oily Maniac, içerdiği şiddet, çıplaklık ve şaşırtıcı efektleriyle dönemin Amerika ve Avrupa örneklerinden aşağı kalan bir yanı olmadan günümüzde keyifle izleyebileceğiz bir film olarak, bir b kategorisi izleyicisinin aradığı tadı vermektedir.


Lord magius/ Haribo extreme culture aittir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts with Thumbnails