18 Mart 2015 Çarşamba

Chikan waisetsu nozoki (1992) aka Under the Carp Banner



Uzak doğu kültürü, özellikle Japon kültürü hem anlatı olarak, hem de gelenek olarak biz batılıların tuhaf ya da garip olarak adlandırdığımız gelenek anlayışlarına sahipler. Sinema filmlerinde de bunların izleri görülür. Yaptıkları canavar filmleri, dövüş filmleri ve geleneksel korku öyküleri dışında istismar ve erotik filmlerle , batılı insan için akıl almaz işler ortaya koymuşlardır.



Japon pembe filmleri olarak adlandırılan bu seks temalı şiddet şölenleri, cinselliğin her türlüsünü görkemli bir şekilde sunmaktadır.

                     Bu tarzla alakalı detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

Chikan Waisetsu Nozoki ya da Under The Crap Banner türün ilgi çekici filmlerinden biri. 90'ların başında türün sıradan yönetmenlerinden olan Kazuhiro Sano'nun kariyerinin yükselişe geçtiği film.

Bu filmle En iyi Pembe Film ödülünü almıştır.Baş rolde ise türün önemli aktrislerinden Kanako Kishi yer almakta. Filmi ilgi çekici yapan şiddet düzeyi ya da akıl almaz cinsel şöleni değil. 55 dakikalık bir süreye sahip olan film eleştirel senaryosuyla öne çıkmakta.Çekildiği tarihte geçen film çağ ötesinde olan gelişmişlik seviyesine ulaşmış bir Japon şehrindeki iki punk gencin aralarındaki diyalog ile başlar. Anlatı olarak değindiği konu sinema için yabancı değildir. Ancak buradaki anlatı modernizm içinde sıkışıp kalan taşralıyla şehirli arasındaki ilişkiden ötedir.Ahlak anlayışı zinciri üzerinden ilerleyen filmde aslına bakılırsa  globalleşen bir toplumun, dışarıdan aldığı ya da evrenselleşmesinin  getirileriyle gelenekselciliği arasındaki çatışmayı tarif etmektedir.

                              Sazan Sancağı Altında


Japon kültüründe sazan balığı önemli bir yer tutmaktadır. Bu balıklar yaşadıkları ortamın genişliğine bağlı olarak büyüme gösterirler. Koi olarak adlandırılan bu balık başarının ve azmin simgesi olarak adlandırlır. Bakıldığında Japon toplumun yakın tarihini de bu balığın hikayesine benzer.Filmdeki anlatıya geri dönecek olduğumuzda taşraya eğlenmek için giden punk çiftin ablalarının küçük otelinde misafir olurlar. Ablasının eşi ve ailesi bir japon efsanesi olan Kappa'a göre yaşamaktadırlar. Kappa aynı zamanda Japon yazar Ryunosuke Akutagawa'nın önemli eseridir. Film içinde bunda da söz edilir.Filmin senaryosu Akutagawa'nın kitabında bahsedilen öğretilere göre şekillendirilmiştir.

Yapıtta toplumsal değerlerin göreceli oluşu, savaşın anlamsızlığı, kapitalizmin acımasızlığı, ekonomik sömürü, işçi kıyımları, kadın-erkek ilişkilerinin çarpıklığı, sanatçıların kibri, aydınların yalnızlığı, sansürlerin saçmalığı, ailevi ilişkilerdeki duygusal sömürü dile getirilmekte; din, edebiyat, parapsikoloji, basın-yayın gibi pek çok konu birbiri ardınca ilginç olaylar silsilesi içinde ele alınmaktadır.

                       Ahlaksızlık,Tecavüz Ve Röntgen


Film kısa süresi içinde 3 farklı kadın erkek ilişkisini gözler önüne seriyor. Tüketilebilir bir nesne düzeyindeki seks anlayışı gözler önüne serildikten sonra geleneksel yaklaşımlar üzerinden anlatılan ayinsel bir seks sahnesi izleyicide değişik hislere yol açabilecek düzeyde. Ancak bunların ikisini bir yana koyacak olursak. Filmin biz bölümün kan donduran kariyerli çiftin evsizi de aralarına alarak yaptıkları daha da akıllarda soru işareti yaratır durumda. Şehirlilerin taşra insanlarına yaydıkları hastalıklı alışkanlıkları tabi ki bir yerden sonra önlenilemez bir hal alıyor. Tüm sapkınlığı tadan taşralılar nihai bir yok oluşa doğru sürükleniyor. Kapanış sekansında karışımıza çıkan dev soru işareti finali tam anlamıyla özetliyor.

Lord magius/Haribo extreme culture aittir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts with Thumbnails